Friday, April 25, 2008

ULASAN: 1408 (2007)



PENGARAH

Mikael Hafstrom

PELAKON

John Cusack, Samuel L. Jackson, Tony Shalhoub

SINOPSIS

Mike Enslin (Cusack) merupakan penulis dalam bidang supernatural yang sering ke tempat-tempat yang dikatakan ‘berhantu’ dan menulis pengalaman beliau yang menafikan kewujudan makhluk ghaib di tempat tersebut.

Pada suatu hari, Enslin menerima sebuah poskad tanpa nama dari Hotel Dolphin yang bertulis “Don’t enter 1408”.

Teruja dengan cabaran tersebut, Enslin membuat kajian dan mendapati bilik 1408 di hotel tersebut ditutup daripada mana-mana pelanggan lantaran berpuluh-puluh kes kematian misteri berlaku di bilik tersebut.

Enslin mendesak pengurus hotel untuk tinggal semalaman di bilik itu dan bermulalah ‘pengembaraan’ barunya dalam bidang supernatural.

TAUKE SUKA SEBAB...

1. Filem ini tak ada hantu muncul tiba-tiba atau hantu berdarah-darah – tapi filem ini memang seram. Serius. Tekanan mental watak Enslin dirasakan sepanjang filem.

2. Setiap babak ‘pertembungan’ Enslin dengan kuasa ghaib bilik tersebut dipaparkan secara perlahan-lahan dan kemas. Mood seram sampai habis.

3. Ending filem yang mengujakan. Penonton akan berfikir semula tentang seluruh babak sebelumnya – betulkah ini yang berlaku?

TAUKE TAK SUKA SEBAB...

1. Pergerakan plot pada awal filem sangat perlahan.

2. Kadang-kadang penonton kena fikir sampai pening atau rewind filem ini sebab ada plot yang disusun pelik. Boleh confuse kalau silap tengok.

BABAK PILIHAN TAUKE

Babak Enslin meminta pertolongan daripada isterinya melalui web cam untuk mengeluarkannya daripada bilik 1408. Sangat cemas – dan ada kuasa ghaib dalam komputer riba!

PELAKON PILIHAN TAUKE

John Cusack (Siapa lagi? Dia seorang saja pelakon utama filem ini)

METER TAUKE

3.75/5

No comments: