Friday, April 25, 2008

KENAPA FILEM DAN WAYANG?

Sebab kedua-duanya sama, minat aku, cuma dalam lenggok bahasa yang berbeza.

Di Malaysia, orang lebih gemar memanggil seni layar perak ini sebagai filem. Di Indonesia, wayang lebih basah di lidah.

Walau apa pun, aku mahu menulis dan berkongsi mengenai antara perkara yang paling aku suka dalam hidup - tonton wayang!

Beratur panjang sampai lenguh kaki (aku tak ada duit nak tonton Gold Class dan malas nak buat phone booking) sambil tunggu giliran beli tiket.

Makan popcorn dan kunyah New York Chicken 1901. Pegang tangan sendiri kalau sejuk. Yang ada girlfriend, itu cerita lain.

Aku percaya setiap filem dibikin untuk kita semua - khalayak penonton. Maka, kita semua boleh bergelar pengkritik filem.

Walau hanya amatur, tanpa menghadiri mana-mana kelas perfileman atau ilmu seni persembahan.

Komentar peribadi dan citarasa sendiri pun boleh jadi hakim pada wayang bukan?

Kalian boleh panggil aku Tauke Wayang. Nak panggil apa-apa pun boleh. Aku peduli apa. Haha.

Blog ini bakal memuatkan komentar dan pandangan peribadi aku tentang filem yang aku sudah tonton.

Tinggalkan komen kalau mahu puji, kutuk, cadang, maki - apa sahaja yang kalian mahu kongsi tentang filem dan wayang yang aku tulis di sini.

Nak kutuk aku pun boleh. Silakan.

Terimalah, Filem & Wayang.

No comments: