Tuesday, May 6, 2008

ULASAN: SUMOLAH (2007)


PENGARAH

Afdlin Shauki

PELAKON

Afdlin Shauki, Inthira Charoenpura, Gurmit Singh, Awie, Radhi Khalid, Patrick Teoh, Kartina Aziz

SINOPSIS

Ramlee (Afdlin Shauki) seorang pemuda malas yang sentiasa ada masalah mendapatkan kerja. Apabila tiada kerja, wang pun susahlah masuk.

Kebetulan semasa Ramlee merayau-rayau kelaparan, restoran Boleh Sushi milik Honda (Patrick Teoh) mengiklankan cabaran makan sushi sebanyak mungkin dalam masa tertentu.

Kalau habis, dapat percuma. Kalau tak habis, kena bayar.

Ramlee yang lapar ekstrem yakin mampu menghabiskan sushi sebanyak mungkin dengan pantas tapi gagal.

Lantaran tak berduit nak membayar, Ramlee bekerja di restoran tersebut untuk ganti bayaran sushi di samping Haris (Awie) dan Andy (Radhi Khalid).

Kisah Ramlee tambah menarik dengan penglibatan restoran Boleh Sushi dalam pertandingan sumo.

Melalui latihan menjelang pertandingan itulah, Ramlee semakin mengenali rakan sekerja, musuh Honda, dan anak gadis Honda yang manis.

TAUKE SUKA SEBAB…

1. Hasil kerja Afdlin yang unik. Afdlin bijak mengadunkan budaya Jepun dan Melayu dalam satu filem yang menceritakan sushi dan sumo: antara lambang budaya Jepun.

2. Gandingan Afdlin-Awie-Radhi agak menjadi. Lawak ringan tapi bermutu. Tidaklah slapstik sangat.

3. Adegan perlawanan sumo memang nampak real. Boleh rasa tekanan dan cabaran fizikal dalam sukan tradisi Jepun, walaupun orang kita yang bercawat!

TAUKE TAK SUKA SEBAB…

1. Terlalu banyak babak yang berulang mesejnya: Melayu malas, Jepun rajin. Kalau banyak sangat teladan, bosan juga. Haha.

2. Karakter lakonan Gurmit dan Inthira tak seimbang. Gurmit nampak serasi dengan Afdlin (mereka pernah bersama-sama dalam sitkom Phua Chu Kang). Inthira? Penghias dan marketing saja. Cakap Melayu pun terkial-kial.

3. Semua maklum Celcom dan Ogawa taja filem ini. Tapi, kadang-kadang over pula logo Celcom dan Ogawa terpampang di sepanjang filem. Sakit mata Tauke.

BABAK PILIHAN TAUKE

Perlawanan akhir sumo.

PELAKON PILIHAN TAUKE

Patrick Teoh

METER TAUKE

3.5/5

No comments: