Tuesday, May 6, 2008

ULASAN: THE NEGOTIATOR (1998)


PENGARAH

F. Gary Gray (A Man Apart, The Italian Job)

PELAKON

Samuel L. Jackson, Kevin Spacey, David Morse, Ron Rifkin, John Spencer, Paul Giamatti, J.T. Walsh

SINOPSIS

Danny Roman (Jackson), seorang pegawai polis dan pakar runding tebusan mendapati dirinya disabotaj dengan dua tuduhan palsu: membunuh rakan sekerja dan menggelapkan wang polis.

Tidak mahu terperangkap, Roman mengambil keputusan menyerbu Bahagian Hal Ehwal Dalaman polis Chicago dan menahan empat orang tebusan.

Permintaan Roman mudah, selagi mana tidak ada pihak yang tampil menjelaskan keadaan sebenar, maka selagi itulah tebusan tidak akan dibebaskan.

Polis Chicago berhadapan tugas sukar. Mengapa?

Mana tidaknya, Roman yang sebelum ini mengendalikan kes-kes penahanan tebusan untuk mereka. Kini mereka yang perlu berunding dengan Roman.

Roman tak percayakan sesiapa dalam jabatan polis Chicago. Dia minta Chris Sabian (Spacey), seorang pakar runding tebusan dari jabatan lain untuk berunding dengan beliau.

Polis Chicago menunggu seorang demi seorang tebusan dibebaskan.

Roman menunggu satu demi satu rahsia sabotajnya dibongkar. Siapa sebenarnya yang bersalah?

TAUKE SUKA SEBAB…

1. Pantas dan mendebarkan. Memang tak senang duduk tengok filem ini. Plot laju dan mencemaskan. Adegan tembak-menembak pun penuh aksi.

2. Boleh belajar situasi sebenarnya yang dihadapi polis kalau ada penjenayah pegang tebusan. Menakutkan. Matlamat utama ialah tebusan selamat dan tiada yang meninggal dunia, termasuk penjenayah.

3. Skrip ringkas. Tak berjela-jela. Terutamanya dialog Roman dan Sabian. Maksudnya sama: Aku tak kenal kau. Kau tak kenal aku. Kita buat kerja masing-masing.

TAUKE TAK SUKA SEBAB…

1. Watak Chris Sabian sikit sangat dalam filem ini. Tak puas ditonton lakonan Spacey yang mantap.

BABAK PILIHAN TAUKE

Babak Roman berunding dengan Sabian kali kedua: selepas Roman melepaskan tembakan dalam bangunan dan Sabian ugut Roman bahawa kalau dia tembak sekali lagi, tiada lagi rundingan.

PELAKON PILIHAN TAUKE

Kevin Spacey

METER TAUKE

3.9/5

1 comment:

Anonymous said...

memandangkan abg nizam minat samuel l jackson, try check Cleaner (2007)