Tuesday, May 6, 2008

ULASAN: 88 MINUTES (2007)


PENGARAH

Jon Avnet (The War, Up Close & Personal)

PELAKON

Al Pacino, Alicia Witt, Leelee Sobieski, Amy Brenneman, William Forsythe, Deborah Unger, Benjamin McKenzie, Neal McDonough

SINOPSIS

Profesor Jack Gramm (Pacino) merupakan seorang pakar psikiatri forensik dan pensyarah terkenal telah memastikan seorang pembunuh bersiri, Jon Forster (McDonough) dihukum mati.

Caranya? Hanya dengan keterangan Gramm di mahkamah sudah cukup meyakinkan juri untuk menyabitkan Forster dengan tuduhan membunuh.

Jon tidak puas hati dan menganggap Gramm memanipulasi juri dan saksi dengan kepakarannya.

Pada hari sebelum Forster dihukum mati, Gramm tiba-tiba mendapat satu panggilan telefon yang menyatakan dia akan mati dalam masa 88 minit.

Dengan kepakaran yang tinggi namun masa yang singkat, Gramm terpaksa mencari siapakah yang mengatur ugutan tersebut.

Dalam masa yang sama, Gramm diminta oleh polis Seattle untuk menyelesaikan kes bunuh wanita yang menyerupai teknik yang digunakan oleh Forster.

Gramm membongkar satu-persatu misteri Forster, panggilan ugutan, dan pelajar kelas forensiknya.

TAUKE SUKA SEBAB…

1. Dah lama tak tonton persembahan mantap Al Pacino. Ini filem yang menonjolkan karakter klasik Pacino: a cold,kick-ass guy.

2. Al Pacino. Kenapa Tauke tulis dua kali? Sebab dialah yang selamatkan filem ini (walaupun jauh berbanding mutu lakonannya dalam Scarface). Yang lain? Baca di bawah.

TAUKE TAK SUKA SEBAB…

1. Filem ini teruk. Kalau bukan sebab Al Pacino, filem ini mungkin tak masuk wayang. Jual untuk DVD saja. Atau masuk TV.

2. Plotnya banyak yang pelik dan bercanggah. Gramm diugut akan mati dalam masa 88 minit, tapi sepanjang filem dia menerima tiga serangan bunuh. Kalau masa belum habis, kenapa mahu bunuh?

3. Pelakon lain, oh my God, sangatlah memalukan. Pelajar-pelajar kelas forensik Gramm memang semua macam kayu.

4. Karakter lain tak dikembangkan langsung. Asalkan boleh jadi suspek pembunuhan, cukuplah. Kalau pelakon wanita, memang jual muka saja.

BABAK PILIHAN TAUKE

Minit-minit terakhir sebelum masa ugutan ke atas Gramm tamat. Walaupun hero tua berlari-lari, bolehlah. Nampak thrill.

PELAKON PILIHAN TAUKE

Al Pacino

METER TAUKE

3.1/5

3 comments:

Anonymous said...

citer ni mmg ntah pape sgt....harapkan ada Al Pacino je

Anonymous said...

citer ni cam citer Crank sket2lakonan Jason Statham. Tp dlm crank tu jason ni ada masa beberapa jam untk hidup...so logik la sket walaupun bnyk gak scene mangarut.

Tauke Wayang said...

Tauke suka Jason Statham.
Cool.